Tuesday, December 24, 2013

Mengapa Aku Menulis

Assalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera

Mengapa saya menulis? sejujurnya saya memang minat menulis, saya ingat lagi semasa saya bersekolah menengah dulu, setiap kali cuti sekolah (waktu-waktu macam nielah) saya selalu mengarang novel (perghhh novel tu macam x percaya je) sebenarnya lebih kepada cerpen.Kalau menulis novel kena berbab-bab saya pulak menulis ikut suka hati sambil melayan perasaan :) :)

Selalunya yang menjadi mangsa buku panjang (saya yang panggil) Sejarah, Bahasa Melayu (karangan). Rasanya subjek tu saja yang menggunakan buku panjang kulit tebal tu. Kalau yang mengambil subjek geografi mungkin guna juga kot buku nie. Cuba cari dekat pakcik google gambar buku panjang tapi takde ke pakcik google yang tak faham. Kebetulan pulak dekat office ada sebuah buku panjang yang kami gunakan sejak company ini dibukak tahun 2001, sampai sekarang masih digunakan, amacam hebat tak (nampak sangat kami x selalu bermesyuarat) hahaha. Jadi sempatlah snap gambar dan paparkan untuk umum buku panjang merangkap buku mesyuarat syarikat.


 
jadi dah dapat bayangkan buku panjang yang saya maksudkan itu. Jika dibandingkan antara buku panjang Sejarah dengan Bahasa Melayu, buku bagi Sejarah tak banyak berbaki sebab subjek Sejarah kan kena banyak menyalin nota (zaman saya sekolah kalau buku rujukan kena beli dan manalah ada kemudahan internet bagai kan). Kalau guna buku panjang BM, banyak cerita boleh ditulis :)

Masa tu cerpen saya banyak berkisar tentang cerita-cerita fantasi, perkara wajib nama watak mesti panjang dan berbelit-belit ejaan padahal bunyinya sama jer. Plot tak boleh nak tipu plot orang bercinta tak kisahlah samaada  happy ending or sad ending, jarang pulak buat cerita family, eh ada juga saya pernah menulis watak adik beradik yang suka perempuan yang sama, mula-mula adik yang suka tapi mak jodohkan yang abang untuk perempuan tu. Memang dalam bayangan perempuan tu memang calon pilihan mak mertualah.Senang kata.


zaman saya cuti sekolah dulu, kalau cuti sebulan lebih, maka sebulan lebihlah duduk rumah, makan, tido, mengadap tv, tolong mak potong-potong bawang, masak air, kemas rumah sikit-sikit, teknologi tak berapa nak ada, bercuti jauh berbatu sekali maka terperaplah saya dirumah membina badan :)

Disebabkan saya bersekolah sampai tingkatan 6 dan setiap kali cuti sekolah dan cuti pekse SPM & STPM tidak tahan untuk bekerja maka terhasillah cerpen-cerpen pendek yang saya hasilkan. Senang cerita memang buku panjang tu memang digunakan semaksima mungkin dan kadang-kadang siap ambil buku adik yang tak habis guna !

Disebabkan saya menulis juga saya mendapat keputusan yang agak baik dalam subjek Bahasa Melayu, masa PMR dapat A, masa SPM dapat C3 (mungkin terlebih berangan sebab tu lari tajuk!) masa STPM dapat prinsipal .

Ada lagi yang ingin ditulis tapi dah penat dah tangan menaip, nanti kita sambung lagi ya!





masa menulis dulu, bajet muka-muka watak lebih kurang macam nielah. 

No comments: