Friday, December 6, 2013

Kemaruk Aiskrim Buatan Sendiri (Part 2)

Assalamualaikum & jumpa lagi ya

ok berbalik pada entri sebelum nie yang dok sibuk cari resepi aiskrim buatan sendiri. Search punya search jumpalah satu resepi yang tak perlu letak "ovallet" nie, sebab bila baca entry yang sebelum nie susah sebenarnya nak cari ovallet yang halal, jadi lebih baik kita cari yang halal je senang. Ye tak, pahala pun dapat. Dipersembahkan resepi untuk membuat aiskrim oreo, rasanya ramai yang guna resepi nie bila mereka x menggunakan ovallet tu.

1. 1 bungkus coffemate (pek 250gram)
2. 1 kotak susu Dutch lady perisa coklat
3. 1 bungkus biskut oreo (boleh juga digantikan dengan milo/koko/horlicks dan apa jualah ikut suka)

nak dijadikan cerita kita nie bersegeralah kekedai dibelakang office untuk mencari bahan mentah (yelah excited nak mencuba) masuk-masuk kedai dah jumpa dah susu kotak Dutch lady, ok checked, biskut oreo dah jumpa, ok checked, barang terakhir coffemate, dah 3 kali berpusing kawasan rak yang jual milo,teh,kopi,susu tin, dan minuman 3+1 tapi x nampak pulak batang hidung coffeemate, aduh! parah kalau x jumpa coffeemate, tak jadilah eksperimen nak buat aiskrim, jalan lagi tanya adik indon yang jadi pembantu jurujual.

    Dik, coffeemate ada?
    Ada kak, ujong sekali sebelah indocafe ( baca dalam versi bahasa Indonesia ya)
    Bergerak lagi sekali ke rak tadi, baru jumpa tapi bukan yang pek 250gm tapi pek kecik2 macam kat hotel  tu. Peh jenuhlah nak menimbang 250gram. aku mana ada penimbang. Tanya adik Indon tu balik

Dik, pek nie je ke yang ada, kalau yang 1 bungkus terus takde?
Tak ada kak, itu aja yang ada (juga dibaca dalam versi Indon)

tengok balik lebel pada bungkusan, 50 paket x 5gm (otakku pun ligat mengira) Eh nie 250gramlah nie. Dah boleh dah nie, teruslah terkedek-kedek membayar dikaunter.


ok, balik semula pada resepi .

ok macam mana nak sukat bahan-bahannya. Senang je,

saya bukak semua paket sebab nak guna 250gram. Jadi saya tuang dalam cawan. jumlah banyak yang kita dapat itu maka jumlah itulah sukatan bagi susu dutchlady yang kita guna, memang x guna satu kotak sebab x balance nanti dengan coffeemate.

masukkan bahan-bahan tadi blender, kalau ada mixer gunalah mixer, ok pastikan juga kita cium dulu blender kita, bukan apa manalah tau ada bau bawang ke, lada kering ke, cili ke, macam saya, saya potong limau sambal 2-3 biji lepas tu masukkan air lepas tu blender. ini untuk hilangkan bau yang x diingini. limau tu saya belah lepas tu dengan kulit-kulit limau saya letak sekali.

lepas beberapa ketika dan saya pasti blender saya dah xde bau, barulah saya blend coffeemate dgn susu tadi. Kalau ikut aturan kena 5-10 minit, tapi saya suka buat resepi sendiri jadi blend adalah dalam 5 minit, sebab sambil buat sambil basuh baju, jadi ikut suka jelah. Masukkan 2-3 keping biskut kemudian blend lagi.

lepas dah blend masuk dalam bekas bertutup kemudian masukkan dalam freezer. Lepas tu saya sambung menggantung baju. Adalah lebih elok jika aiskrim ini dibuat pada waktu malam kerana anda akan dapat menikmati hasilnya pada keesokkan harinya.

lepas dah siap menggantung baju dan sudah selesai solat Isyak, saya pun menjengok dapur untuk melihat hasilnya. (ini baru sejam dalam peti sejuk) sepatutnya kita check 2 hours before or sebelum dia membeku, tapi saya memilih sebelum dia membeku. keluarkan balik mangkuk tadi dan kemudian blend semula adunan tadi. Dikatakan proses ini dilakukan bagi mencantikkan texture aiskrim nie sebab kita x gunakan ovallate.
Lepas dah blend boleh pecah-pecahkan biskut oreo dan masukkan kedalam acuan. Blend kali ke2 tu kalau lagi lama dia akan menjadi lagi kembang dan bertambah gebu, tapi saya nak jimatkan tenaga elektrik, saya blend sekejap je lepas tu masukkan balik dalam freezer dan lihatlah hasilnya esok pagi ya.

Amacam...tara  memperkenalkan aiskrim oreo buatan sendiri, bekas budget besar sebab ingatkan dapat banyak.hahaha rupanya suku mangkuk je.

inilah rupanya aiskrim yang tinggal separuh setelah dibedal oleh orang rumah. Ermm not bad komen dari para pengkritik dekat rumah :) 

**Panduan kepada yang ingin mencuba aiskrim ini ialah blend lama sikit sehingga betul2 kembang (sampai banyak buihnya)
** lakukan proses keluarkan dari freezer ----> blend ----> keluarkan dari freezer----> blend  untuk menjadikan aiskrim anda menjadi lebih lemak berkrim 

selamat mencuba :)


No comments: