Friday, December 6, 2013

Kemaruk Aiskrim Buatan Sendiri (Part 3)

Assalamualaikum semua

Tajuk aiskrim nie memang dapat perhatian sungguh sebab sampai part 3 (memang x pernah dibuat oleh saya sendiri) hehehe

Setelah melihat kejayaan aiskrim pertama, saya berhasrat untuk membuat ujikaji 2, kali ini saya nak buat aiskrim menggunakan bahan lain pulak. Semalam punya aiskrim pun baru suku habis semasa aiskrim kedua ini nak dibuat, maklumlah semalam buat aiskrim, hari ni buat lagi.

Ini resepi asal dari para blogger pembuat aiskrim

1 tin susu cair
1/4 tin susu pekat
2 sudu besar ovallate
2 sudu besar milo
1 biji telur
1 sudu esen vanilla

ini pulak resepi yang saya buat ujikaji :)

1 tin susu cair jenama saji
kurang dari 1/4 susu pekat
2 paket milo 3+1
sedikit esen vanilla

** saya rasa loya kalau nak makan aiskrim letak telur sebab benda-benda ni bukannya dimasak. jadi saya x letak, ovallate pun x letak sebab saya ragu dengan halalnya.

maka prosesnya pun bermula. Untuk resepi semalam dan hari ini, kosnya lebih murah yang ini, rasanya bawah RM10 berbanding yang semalam rasanya dalam RM15.

belajar dari pengalaman semalam, kali ini saya blend semua agak lama untuk mendapat texture yang cantik. (mak siap tanya buat aiskrim lagi ke?) hahaha aah mak kalau x jadi memang dah x buat lagilah aiskrim sendiri.

saya buat proses blend selama 2 kali sama juga macam semalam. Mungkin sebab saya guna susu yang bukan tepung maka buihnya lebih banyak. Susu pekat tu ada yang suggest letak separuh tin, tapi saya fikir mesti manis sangat sebab tu saya letak tak sampai suku. Saya dah manis tak payah nak buat aiskrim yang manis-manis sangat.hahaha

nak tengok hasilnya..on ur mark, get set go

I
I
I
I
I
I
I
I
I
V
V
V


 
 hasilnya jadi juga aiskrim, tapi bahagian atas dia macam berbuih sikit macam kita buat air milo 2 jug untuk orang datang tapi xde orang datang, lepas tu kita masukkan air dalam tempat pembeku.Tapi bahagian bawah dia jadi aiskrim dan ada 2 colour macam cantik jer..

  • bila mintak komen dari mak, mak kata yang nie lagi sedap dari semalam, dia kata yang aiskrim oreo pahit yang nie sedap.
  • bila tanya adik lelaki dia kata, aiskrim oreo lagi sedap macam aiskrim nestle tapi yang ni macam manis sedikit (ini letak susu sikit agaknya kalau letak separuh lagi bertambah-tambah manis agaknya)

 
ok selamat mencuba semua


1 comment:

Rehana~ said...

WAH,..OVALATE TU APA EK..BARU NAK CUBA

JEMPUT BLOG SY :
www.rehanswardrobe.blogspot.com