Monday, November 9, 2009

Indahnya Berbaik Sangka (Part 2)

Manfaat berbaik sangka
Ada banyak nilai dan manfaatnya yang diperolehi seseorang itu apabila mengamalkan dan memiliki sifat “husnuzh zhan” ini.
Pertama, hubungan persahabatan dan persaudaraan menjadi lebih baik.Berbaik sangka dalam hubungan sesama muslim akan dapat menghindarkan terjadinya keretakan didalam sebuah perhubungan.Bahkan keharmonian dalam hubungan akan semakin terasa kerana tidak ada sebarang halangan psikologis yang akan menghambat hubungan itu.

Kedua, terhindar dari penyesalan dalam sesuatu hubungan.Berburuk sangka akan membuatkan seseorang itu cenderung untuk menimpakan keburukan kepada orang lain tanpa bukti yang benar.Hal ini dapat dilihat dengan jelas melalui firman Allah sebagaimana yang disebutkan diatas.

Ketiga,akan turut merasa kebahagiaan walaupun diatas kejayaan atau kemajuan yang dicapai oleh orang lain.Perasaan kebahagiaan ini dikongsi bersama meskipun kita sendiri belum mencapai kemajuan sepertinya.Perkara ini memiliki erti yang sangat penting.Ini kerana dengannya jiwa akan kita akan menjadi tenang dan terhinar dari iri hati, yang boleh menjurus kepada dosa besar. Ini bererti kebaikan dan kejujuran akan membawa kita kepada kebaikan dan kejujuran akan membawa kita kepada kebaikan yang seterusnya.Manakala dosa atau keburukan yang kita lakukan akan membawa kepada kemusnahan dan dosa yang lebih besar lagi.

No comments: