Saturday, July 11, 2009

Semoga Keceriaan Milik Kita Bersama...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Almost a month tidak menulis kerana sedikit sibuk menguruskan dokumentasi untuk graduan-graduan yang akan mengikuti program Train & Place, kerjasama antara Kementerian Sumber Manusia dan Academy Of Skill Training & ICT Dev (Diuruskan oleh Global Perfection Sdn Bhd)

Alhamdulillah bermula 01 Julai yang lalu kelas keusahawanan kami selamat bermula...setelah skim ini dihentikan seketika selepas yang terakhir pada penghujung 2006 (jika saya tidak silap)..Disebabkan sudah lama tidak dijalankan maka sedikit kelam kabut dan berserabut kerana perubahan format yang telah ditetapkan oleh pihak kementerian..walau apapun terima kasih kepada pihak kerajaan yang memandang serius isu pengangguran dikalangan graduan mahupun mereka yang diberhentikan kerja.

Melayan karenah manusia sememangnya sangat meletihkan...Jika sebelum ini saya lebih banyak berkomunikasi dengan golongan usahawan (yang pada saya berfikiran matang) kini saya menambah satu lagi golongan iaitu golongan graduan (yang pada tafsiran saya berfikiran intelek). Situasi yang berbeza untuk ditanganinya... Tapi sekali lagi syukur alhamdulillah kerana pengalaman telah banyak mengajar saya..cuma yang mungkin kurang pada saya ialah saya kena lebih tegas dalam segala tindakan..or saya patut jadi garang? Rasanya itu memang bukan identiti saya walaupun ada kalanya wajar bagi saya untuk berperilaku sedemikian demi membentuk disiplin mereka..

Bersabar...mungkin itu cara terbaik...kerana ia pasti akan berlalu.. (kawan saya yg cakap macam tu)..tapi sampai bila kita harus bersabar? kerana pada saya kesilapan itu harus diperbetulkan barulah timbul perubahan dan kesedaran..

Baru-baru nie..disebalik kesibukan saya mengejar dateline saya sempat menghabiskan 2 buah novel yang saya rasa sangat menyentuh perasaan.. Thanks to June kerana sudi menemankan kak zurin "kesayangan" dia nie membeli buku..hehe (kesayangan tu saya yang tambah sendiri).. ini kali pertama saya membaca buku tulisannya kerana sebelum ini saya adalah peminat setia novelis Norhayati Berahim.. Pernah menonton filem "Ayat-Ayat Cinta" ? saya membaca buku tulisan beliau yang bertajuk "Bila Cinta Bertasbih" . Novel ini ada 2 episod sebab tu saya boleh baca 2 novel dalam bulan yang sama. Sangat menyentuh perasaan dan penuh ilmiah...Kisah pengorbanan seorang abang yang bernama Khairul Azzam yang menyara keluarganya di Indonesia dan dia meneruskan pengajian di Universiti Al-Azhar sambil berniaga bakso & tempe..kalau nak tau bagaimana ceritanya bolehlah dapatkan novel ini dikedai buku berhampiran anda...(hehehe-serius takkan rugi)

Novel ini sebenarnya banyak mengajar saya tentang erti kehidupan,cinta dan paling utama tentang Islam itu sendiri..agama yang saya cintai sekarang..

End for now..saya tangguhkan penulisan saya dengan tasbih kifarah & surah al-asr

wassalam..

No comments: