Tuesday, July 21, 2009

Diri kita di pandangan manusia...

Assalamualaikum Wbt..dan salam sejahtera

Selawat dan salam keatas Rasul Junjungan SAW..semalam hari isnin bersamaan 27 Rejab 1430H..ramai yang mungkin berkesempatan untuk berpuasa sunat sempena memperingati peristiwa israk mikraj...disurau mahupun di masjid-masjid mungkin ada yang mengadakan majlis ceramah ataupun sekurang-kurangnya tazkirah bagi memperingati peristiwa ini.

Diri kita dipandangan manusia..bagaimana agaknya penilaian yang akan diberikan.Mungkinkah tersenarai dalam kemungkinan-kemungkinan yang saya fikirkan?
  • Kita dipandang dari sudut ilmunya
  • kita dipandang dari sudut agamanya
  • kita dipandang dari sudut akhlaknya
  • kita dipandang dari sudut pekerjaannya
  • kita dipandang dari sudut rupa parasnya
  • kita dipandang dari sudut luarannya
  • kita dipandang dari sudut dalamannya
  • kita dipandang dari sudut keturunannya
  • kita dipandang dari sudut penampilannya

dan mungkin banyak lagi antara kemungkinan-kemungkinan yang boleh kita fikirkan bagaimana seseorang itu menilai kita.Samaada kita sedar atau tidak kita mungkin sentiasa dipandang orang atau juga kita mungkin tidak pernah dipandang orang :)

Adakah pandangan orang tentang diri kita begitu penting? Ermm pada saya mungkin ada yang penting..sebagai contoh pandangan seorang sahabat mengenai saya yang selalu melambatkan solat.Pada saya pandangan itu penting...sebab jika dia tidak memberi pandangan begitu kepada saya mungkin saya akan terus melambatkan solat.

manusia memang suka menilai manusia lain...setuju dengan saya? tidak mengapa jika anda tidak bersetuju sebab kita berada di negara yang penuh demokrasi. Setiap pagi saya keluar bekerja dan pulang pada sekitar 5.00-5.30 petang setiap hari..agaknya apa pandangan orang tentang saya?Mungkin ini antara kemungkinan-kemungkinannya..

  • Anak Mak Nah nie kerja pejabat agaknya,masuk pagi balik petang..
  • kerja mana agaknya diorang nie.. (merujuk kepada saya & my sis)
  • Yang mana satu kakak..yang mana satu adik..
  • Umurnya dah banyak juga tu..adiknya yang bongsu dah 24..dia tu atas lagi..
  • Jarang nampak pergi majlis2 kat kampung
  • besor ke gaji yang dia dapat..kenapa tak mohon kerja kerajaan..kan senang dapat pencen!

Itu antara kemungkinan-kemungkinan yang saya fikirkan dikalangan pemikir yang mungkin dapat melihat saya saban hari ketempat kerja.

Walau apa pun pada saya..pandangan org lain tentang kita jika ia wajar diperbetulkan maka harus diperbetulkan, mana yg salah kita perbaiki, mana yang baik kita teruskan tapi apa2 pun pandangan Allah tentang diri kita adalah yang terutama...kita sebagai khalifah dimuka bumi ini hendaklah menjalankan amanah yang telah dipertanggungjawabkan...

wassalam..

1 comment:

BUJANG SUSAH said...

Apalah ada pada pandangan seorang atau kebanyakan manusia itu.. Rebutlah peluang untuk sentiasa indah dipangangan Allah... wallahualam