Thursday, November 14, 2013

Throwback 10 years ago

Bismillahhirrahmanirrahim

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

hari ini 9 Muharram dan esok 10 Muharram, ramai antara kita yang berpuasa hari ini dan esok, hari ini dekat surau kg saya pun ada gotong royong untuk buat bubur Asyura, setiap keluarga akan menyumbang dan wang tersebut dikumpulkan untuk membeli bahan-bahan mentah untuk membuat bubur.

dah lari dari tajuk tak :) memang dah lari jauh sangat ibarat larian 100m Sukan Komenwel (tetiba nak masuk acara sukan ek) . Jomlah kita kembali ke pangkal jalan..kih..kih.. 10 years back i was 23 that time. Ya Allah boleh bayangkan umur saya tahun ini? kalau tak dapat kira tak dapatlah nak menolongnya. Waktu itu saya baru habis belajar di UPM, Serdang. Saya pun ingat-ingat lupa umur 23 tu saya dah habis belajar atau tahun akhir ya... (mode : remembering)

STPM : 1999 (19 tahun), dapat result mestilah tahun hadapannya tahun 2000 (20 tahun) masuk U dalam pertengahan tahun maksudnya umur 20 tahunlah kan. tahun 2 masa umur 21 tahun 3 masa umur 22.  saya belajar 3 tahun jadi masa umur 23 tu saya dah convolah. Tapi convo yang tak semegah sebab time tu x ada kerja. 

Dalam tempoh 10 tahun ini (2003-2013) saya dah melalui hanya 2 fasa alam pekerjaan +1 fasa penganggur terhormat. Karier saya selepas tamat belajar dimulakan dengan fasa menganggur dalam tempoh lebih kurang 6 months dan time tulah surat ptptn dah datang berkunjung menuntut hutang yang telah dibuat, ketika itu sadis juga rasa, kerja dahlah belum dah dapat surat dari 'along halal" yang menuntut hak. Sehinggalah disatu hari....

Sahabat sekelas saya semasa subjek Bahasa Arab di UPM menghubungi saya, sahabat saya ni namanya Marzita sekarang dah jadi Cikgu Marzita (lepas menamatkan KPLI beberapa tahun lepas). Dia menghubungi saya dan bertanyakan jika saya berminat untuk menjadi seorang guru di sebuah sekolah agama swasta, maka saya dengan tanpa berfikir panjang terus menyatakan persetujuan dan sedia berkhidmat bila-bila masa. Chewah sampai begitu sekali. Yelah orang baru nak start kerja of cozlah excited.

Dihari pertama saya diinterview oleh Guru besar sekolah merangkap seorang setiausaha syarikat juga accountant juga pemilik syarikat Khairul Norbil & Services, setelah beberapa ketika dan soalan-soalan yang dikemukakan telah dijawab dengan jayanya (perasan sendiri ya) saya telah diterima bekerja dan akan memulakan kerja selepas tamat interview tanpa berlengah-lengah lagi.Maka disinilah ia bermula karier saya sebagai Cikgu Zurin :)

inilah barisan guru-guru ketika ini ditahun 2004, tahun kedua saya menjadi guru. Dari kiri cikgu Aisyah (sekarang dah jadi polis), Ustzh Hasma (housewife), Ust Helmi (Anti dadah) En Khairul (Bos), Pn Norbil (Isteri bos) Cikgu Marzita, saya dan Cikgu Syarifah (x pasti ada dimana)

Semasa ditahun 2003 guru lelaki ada 3 orang, guru perempuan 3 orang. Masa tu ada saya, Marzita dan Ustazah Hazanah (Sekarang dah jadi cikgu sekolah agama Johor), Ada Ustaz Din (saya pun dah tak ingat nama penuhnya apa), Ustaz ??? yang nie pun saya tak ingat, dan Ust Alfian (dia saya ingat sebab ustaz ni sepupu dengan Ustazah Hasma)

nanti saya sambung lagi cerita nie ya.. ada ke orang nak baca? Insyaallah ada kita kenalah berfikiran positif ye x..

Wassalam




No comments: