Friday, June 3, 2011

Mei yang warna warni -episod 3

Assalamualaikum..

seperti yang dijanji-janjikan..akan ku teruskan pelayaran kisahku dibulan Mei.

Kali ini pemergian singkatku ke negeri dibawah bayu Sabah. Juga pertama kali kesana. Bertolak dari KLIA sekitar jam 7 dan selamat sampai di bumi borneo jam 09.45 malam. Kenapa saya disini ya..untuk mewakilkan syarikat untuk menghadiri mesyuarat di Novotel Hotel pada 19 Mei 2011. Sampai sahaja di airport, kami menaiki teksi untuk ke 1Borneo jaraknya dalam setengah jam. Sampai di Hotel sudah masuk jam 11.00 malam. Saya solat dulu sebelum keluar semula untuk mencari makanan.Lapar!

hotel tempat saya menginap berhampiran dengan 3 hotel.semuanya sebelah menyebelah, ada Novotel Hotel, Grand Borneo Hotel, Tune Hotel dan Courtyard Hotel (tempat saya menginap). Sebelah Grand Borneo ada 1borneo Hypermall so memang senanglah pengunjung2 nak membeli belah.Tapi disebabkan kami sampai hotel sudah jam 11 lebih, jadi pusat tu pun dah tutup. 2 kali kami berpusing disekitar hotel untuk mencari kedai makan semuanya jauh last2 kami pergi kedai yang macam 7 Eleven tapi bukan 7 E tapi kedai 24 jam untuk mencari maggie. Bersusun maggie bermacam2 jenis dan perisa..agaknya orang sabah suka makan maggie agaknya. Sementara tengah tunggu nak bayar tanyalah dengan adik cashier tu dekat mana ada kedai makan? dia cakap "ada kak..dekat saja di sebelah Novotel" dengan loghat sabahnya. Saya kata bukak lagi ke sekarang? tangan kanan dah keluar duit nak bayar duit maggie :) bukak kak kedainya 24 jam macam kami.Saya memandang kawan saya sambil menghulur duit maggie. nak pergi x? saya tanya . Dia pun angguk, so kami berpatah semula untuk mencari kedai makan yang dimaksudkan. patutlah x perasan sebab kami kena melalui lorong kecil di sebelah Novotel Hotel. Kami pun naik dan masuk. Memang buka lagi kedainya.

bila kami masuk..first impression not bad restaurantnya..ada citarasa. Memang ada citarasa sebab kami tersalah masuk pintu. Inilah akibatnya bila masing2 dah lapar pintu pun boleh tersalah masuk.Ketawalah jika anda sedang membaca entri ini kerana itulah hakikatnya.

Nak tau kami masuk restaurant apa? kami masuk restaurant makanan KOREA!!!hahaha.itupun kami sedar selepas melihat menu masakan yang lain macam,hahaha.bila waiter datang saya terus tanya ini restaurant apa? dia cakap ini restaurant masakan korea.saya pun teruslah jawab..eh saya dah salah masuk kedai nie..saya nak makan yang masak mamak.waiters tu pun balas balik. kedai tu dekat sebelah tapi kedai tu tutup hari ni sebab buat kerja2 pembersihan. Allahuakbar...time nielah dia nak buat pembersihan ek..terpaksalah jugak kami meneruskan duduk kami.

datang2 je sudah diberi segelah air masak yang berais..itu jelah yang kami minum sebab makanan yang kami order pun macam dah tak boleh nak masuk tekak.maklumlah tekak orang melayu. Saya pesan nasi goreng ala korean.itu je saya rasa macam boleh masuk tekak. untuk makluman dalam hidangan korea mesti ada kimci (sayuran jeruk) jadi inilah kali pertama saya makan walaupun dah banyak kali tengok org korea makan bila tgk drama series korean.Rasanya amat masam dan pedas. Kemudian ada juga macam telur pindang (yg biasa dapat kat kerjakawin org johor tu) dipotong macam potong bawang. tapi yang tu rasanya sedap.

kesian kawan saya yang tak boleh terima masakan korea...nampaknya ada fungsi juga kami beli maggie cup tadi :)

No comments: