Friday, June 3, 2011

Mei yang warna warni -episod 1

Assalamualaikum dan Salam 1 Rejab..

sekejap je dah masuk pertengahan tahun dan hari ini kita telah memasuki bulan Rejab.Ini bermakna lagi 2 bulan kita akan bertemu dengan Ramadhan Al-Mubharak.Pasti di luar sana ramai yang mengambil kesempatan untuk berpuasa sunat, bahkan ada yang dah bermula dari semalam untuk mendapat lebih keberkatan berpuasa sunat hari Khamis. Tengahari tadi semasa hendak ke pejabat pos untuk menguruskan urusan ke pejabat saya lihat Restoran di tingkat bawah ofis saya tutup dan kedai-kedai makan disekitarnya agak lengang tidak berpengujung..ermm agaknya umat islam kat Muar nie hampir semuanya berpuasa ke? Harap2 angan2 saya benar.hehehe.

Oh ya sebenarnya saya nak tulis mengenai tajuk entri saya tapi disebabkan hari ini kebetulan 1 Rejab jadi saya ingin berkongsi sesuatu mengenainya dahulu.

Tarikh 03 Jun 2011 tapi nak cerita peristiwa dibulan Mei.. akmaklumlah saya bukan rajin sangat menulis di blog walaupun perasaan nak menulis tu sentiasa berkobar-kobar :) Bulan lepas saya banyak melihat karenah orang sebab bulan lepas saya diizinkan olehNya untuk berkunjung ke 2 tempat iaitu di Mersing & Sabah.

We start with Mersing sebab saya pergi sana dulu. Perjalanan yang agak jauh dari Muar dan xkan memungkinkan saya untuk membawa kereta.Jadi saya naik bas dan jadi bos..hehehe. Dari Muar saya bertolak jam 1.30 petang, hari tu hari Jumaat sebab saya telibat untuk menguruskan training hari Sabtu.Kalau dah hari Jumaat sepatutnya bus stand tu taklah ramai sangat orang sebab kaum adam sudah bersiap untuk menunaikan solat Jumaat tapi senarionya berbeza..kalau yang dalam musafir memanglah dimaafkan, bagaimana pula yang memang duduk meniaga menjual tiket bas.Ermm faham2 jelah mungkin rezeki bukan datang dari Allah agaknya untuk diorang.

perjalanan dari muar ke mersing memakan masa almost 4 jam sebab bas yang saya naiki akan berhenti di Kluang kemudian barulah meneruskan perjalanan ke Mersing. Daerah yang kali pertama saya sampai dengan menaiki bas. Sebelum nie saya pernah sampai Endau dengan menumpang kereta kawan.Perjalanan agak perlahan kerana keadaan hujan tapi alhamdulillah kami selamat sampai sekitar jam 5 petang.

Sampai je di bas stand Mersing mataku dihidangkan dengan lautan biru yang indah sekali. Macam dekat muar, walaupun bas stand dekat dengan laut Sg Muar tapi kita x berpeluang untuk melihat dengan lebih dekat.Tapi kalau di Mersing memang boleh nampak didepan mata sebaik sahaja sampai di perhentian bas Mersing.ini belum sampai destinasi yang kami tuju, dari sini aku perlu menaiki teksi untuk sampai ke Felda Residence yang terletak di Tanjung Leman. Nak tau berapa jauh dari dari bas stand tadi? hampir 2 jam...perghh sure letih. dari sini ke tempat penginapan kami kena bayar RM75.00 sebab dah petang kalau x petang dalam RM60.00. Bas ada lalu tapi tak masuk ke kawasan tempat kami nak pergi. Jadi naiklah teksi bersama pakcik yang mula2 senyap lepas tu peramah :). Dia bercerita tentang orang2 kat Mersing dan bagaimana dia boleh duduk dekat Mersing.