Friday, June 3, 2011

Mei yang warna warni -episod 2






i'm back!!

berehat sebentar untuk melihat cetusan kemeraku dan mengarang ayat...sebenarnya saya pernah bercita-cita untuk menjadi seorang penulis dan ada juga menulis untuk simpanan sendiri.Bila membaca tulisan penulis favourite saya Norhayati Berahim saya terdorong untuk memulakanya di laman blog..dan inilah hasilnya.

nak sambung mengenai pemergian saya ke Mersing tapi tercorner ke tempat lain pulak ya..xpelah selingan ditengahari Jumaat.Alkisahnya saya sampai di Felda Residence hampir jam 7. Kami lalui banyak ladang kelapa sawit dah nama Felda..dah tentulah banyak ladang kelapa sawit.Tapi beruntung orang2 Felda nie sebab dapat mengerjakan kelapa sawit..anak2 dah merasa nikmat kerja kuat ibubapa mereka.Terima kasih Felda (walaupun I bukan anak Felda).

Walaupun nak sampai ke sini jauh tapi alangkah lega dan nyamannya rasa sebaik sahaja sampai ke sini (Felda Residence).Tempatnya begitu indah sekali. Nak masuk kawasan hotel macam nak masuk kawasan universiti sebab kena lalu pengawal keselamatan.tapi xpelah untuk memastikan keselamatan penghuni hotel, apa salahnya.Kami disambut dengan mesra oleh pelayan hotel walaupun xdelah "welcome drink". lepas check in saya terus mandi sebab saya belum solat zohor dan asar sebab ingatkan sampai sini awal dan buat jamak takhir di Mersing rupanya kami sampai ketika azan Maghrib hampir mengundang.

malam tu dah x keluar bilik dah sebab sebelum sampai kami sempat singgah untuk membungkus makanan.Jangan x percaya dekat Tanjung Leman nie ada KFC..ianya wujud saing dengan kewujudan hotel nie..tapi dah xde nafsu nak pergi KFC walaupun hanya perlu berjalan kaki :)

Esoknya kami breakfast di hotel..nice place and nice food cuma pihak hotel seperti tidak alert dengan penghuni hotel yang ramai..sebab makanan yang dah habis x ditambah dengan cepat and we have to wait for the next round.Next time jangan macam nie lagi ya :)

saya bersarapan dengan penceramah yang akan mengendalikan program pada hari itu iaitu Tn Hj Ibrahim yang datang bersama isteri dan 2 anaknya. Bila dia tanya nak tumpang x saya balik.Saya tanpa berfikir panjang terus bersetuju,hahaha tak sangguplah nak melalui perjalanan yang panjang macam sebelum ini. Tn Hj Ibrahim nie memang saya dah kenal agak lama, selain menjadi trainer (kontrak )syarikat dia juga merupakan besan pada boss saya jadi memang selalulah berjumpa.

kali ini program yang kami adakan melibatkan hampir 50 orang peserta dari Kolej Marsah. Sebuah kolej yang terletak di Johor. mereka mengadakan hari keluarga sekali jadi bertambah meriahlah Felda Residence dengan kehadiran diorang.

Bila sampainya waktu makan tengahari, kejadian yang serupa berlaku macam sarapan pagi.Kali nie lagi haru sebab orang semua dah lapar kot sebab cuaca yang mendamaikan dekat Tanjung Leman nie. Perlu beratur agak panjang untuk menunggu pekerja hotel menambah nasi. Saya bila dah nampak macam tu takdenya nak beratur lebih baik saya ambik buah-buahan atau benda2 yang ringan dulu.bila dah agak lengang barulah saya akan lihat lauk apa yang diorang offer.

Padahnya bila tunggu lengang..lauk pun xde.hahaha inilah nasibku. nasib baik dah kenyang sikit makan buah betik yang belum berapa nak masak. Saya ambil sedikit sayur dan daging. Bila saya tengok daging nie saya rasa macam x nak ambik tapi saya ambik juga sebab dah xde choice.takkan nak makan buah je kot. Saya tanya kawan saya nie daging lembu kan? kawan saya diam je. Yelah kot daging lembu sebab saya x makan daging kambing.

Bila saya makan daging tu saya dah rasa macam dagingnya rasa lain sikit dari yang saya biasa makan. Tapi makan jelah sebab sedap juga dia masak macam masak black paper.Kemudian meja kami dikunjungi peserta kursus yang menghantar sepiring daging yang sama ke meja kami. kawan saya dengan isteri Tn Hj Iberahim je yang makan sebab saya dah makan sup jadi dah kenyang.Sedap daging ni dimasakkan takde bau pun.Bila saya dengar macam tu saya dah rasa lain macam apasal xde bau plak..saya tanya kawan saya, kita makan daging apa? Isteri penceramah pun jawab daging kambinglah.Ya Allah rasa macam nak termuntah kat situ juga.Yang kawan saya dah tersenyum-senyum kambing.
Zurin x makan kambing ke? tanya Isteri Tn Hj. Saya cakap x, saya mesti termuntah balik.

Memang betul dari Mersing nak balik ke Muar 2 kali saya muntah, nasib baik lah naik kereta x naik bas...agaknya dah set dekat kepala otak kalau makan daging kambing akan muntah, agaknya kalau saya tak tau itu kambing mungkin x muntah agaknya.

nanti untuk next episod saya cerita pasal perjalanan singkat saya ke Sabah!

No comments: