Wednesday, October 1, 2014

Bulan baru dan tulisan pertama di tahun 2014

Assalamualaikum wbt 

        Lama sungguh tidak menulis..rasanya paling lama dalam sejarah penulisan saya dialam maya. Kali terakhir pada bulan Disember 2013 dan hari ini saya menulis lagi dibulan ke 10 di tahun 2014.
        Banyak yang berlaku dan banyak juga yang berubah. kehidupan yang boleh dikatakan 70% change! Tapi boleh dirumuskan kepada perubahan hidup yang lebih baik. Alhamdulillah. Sebelum ini hampir sedekad bekerja didalam bidang pengurusan kini hampir 4 bulan menggalas tugas didalam bidang pendidikan. 
       Kalau sebelum ni, pantang jumpa cuti atau hujung minggu, "port" paling suka disinggah ialah pergi kebun, tapi sejak duduk jauh cuti yang sedikit panjang barulah boleh balik ke rumah dan menjengah kebun yang semakin manjalar rumputnya. Seperti mengimbau kenangan semasa belajar, saat-saat cuti semesta, cuti perayaan sememangnya dinantikan. 
       Didunia baruku ini, aku mula didekati dengan program-program usrah & halaqah. Sebelum ini biasaku dengar khususnya ketika zaman belajar, tapi terhenti setelah habis belajar, kemudian aku lebih selesa memperoleh ilmu dari pembacaan dan tontonan tazkirah di youtube dan TV.
      Alhamdulillah pengalaman yang indah dan bermanfaat. Disini ku diberi kesempatan untuk berkenalan sebuah keluarga Arab yang mengajar satu sekolah denganku, walaupun memang selalu aku tidak memahami apa yang ingin disampaikan tetapi hubungan kami rapat kerana kami sama-sama Islam, dan dia banyak mendekatkan diriku dan sahabat-sahabat guru yang lain dengan tarbiyah. Rasanya cukup disini dahulu catatanku untuk kali ini. Saya teringat takzirah yang telah diberikan oleh seorang pelajar Tingkatan 3 Muhammad Al-Fateh ketika sesi perhimpunan. Katanya "Sahabat adalah cermin diri". Saya setuju dengannya.




No comments: