Thursday, September 6, 2012

jom kita buat korban

Assalamulaikum & selamat petang semua..

apa khabar semua? saya harap semua kawan2 blogger sihat. Hari nie hari ke-3 saya berpuasa, harap2 dapat dilangsaikan sebelum syawal berakhir pada tarikh ulangtahun pembentukkan Malaysia iaitu 16 September.  Sebelum pihak kerajaan mengumumkan tarikh cuti umum kepada kita rakyat Malaysia, tarikh tersebut memang saya dah hafal dekat kepala otak sejak di tingkatan 6 atas lagi (sekitar tahun 1999) . Nak tau kenapa? sebab masa tu saya ambik subjek Sejarah, ada 2 orang guru yang mengajar iaitu Pn Hjh Khamidah Zainal (Sejarah Malaysia) dan Pn Nor Hashimah Marwan (Sejarah Dunia). Al-kisahnya bermula begini secara jujurnya, sejak diperkenalkan dgn subjek Sejarah di tingkatan 1 saya memang x minat subjek nie, sebab daya mengingat saya agak lemah lemah tu kena hafal nama sultan panjang2, nak ingat tarikh...huhuhu memang membosankan sebab tu masa PMR saya dapat C hehehe jujur ya, masa SPM saya dapat 7 hahahaha nasib baik x failed kan..Masuk tingkatan 6 pilihan subjek x banyak, saya ada 2 pilihan antara P.Seni & Matematik S. takkan saya nak ambil P.Seni, lukis orang pun kadang2 x macam muka orang.. Matematik lagilah subjek yang saya lemah, lagi 1 kalau nak ambik subjek mate kena belajar sendiri kat luar, jadi saya teruskan juga ambik Sejarah. Disinilah segala-galanya bermula, saya nak bagi 1 perumpamaan, belakang parang kalau diasah boleh jadi tajam juga.. betul ke ayat saya tu ya..Maaflah jika salah. tapi itulah perumpamaan yang paling sesuai ditujukan untuk saya. Berkat kesabaran, kegarangan :), ketegasan dan keyakinan 2 orang cikgu tu, saya memperoleh prinsipal yang boleh dibanggakan ketika di STPM. Terima kasih cikgu.. 

saya nak cerita pasal korbanlah sebenarnya. Saya terima satu post yang menarik di FB saya dari HALUAN (nama penuhnya agak panjang) tapi u all kalau nak tau tentangnya boleh search dkt pakcik google. Kalau dipanjangkan umur dan diberikan kesempatan saya ingat saya nak buat ibadah korban tahun nie. Kalau kita buat under HALUAN nie, daging kita yang kita korbankan akan diberikan kepada umat Islam yang jarang merasa nikmat makan daging seperti Somalia, Sri Lanka, India, Bangladesh, Thailand, Vietnam dan Loas serta Kemboja.. kalau nak tau lebih lanjut boleh layari web site ini http://korban.haluan.org.my/

Jom kita buat korban, kalau mampu beribu-riban beli gajet baru, tukar eksesori kereta or etc. apa kata kita peruntukkan duit kita untuk buat korban. 


Wassalam

No comments: