Thursday, July 19, 2012

Untuk Renungan Saya Yang Masih Solo :)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..


sebenarnya x planning pun nak menulis blog lepas sembahyang zohor tapi bila tgk FB dekat bahagian "home"ada sahabat yang share post dengan gambar diatas .....jadi terdetiklah untuk menulis. Ermm sebagai salah seorang ahli keluarga yang baru menyambut ahli keluarga baru dalam keluarga, saya terasa tempiasnya bila baca post kat atas dan membuatkan saya beristigfar beberapa kali diatas perbuatan saya yang terdahulu. Kalau soal kad, kami x terlibatlah sebab semua dpt kad yang sama walaupun apa juga level yang mereka miliki. Kami pernah juga terima kad jemputan fotostat kemudian takde sampul hanya distaple saja supaya ia tidak terbukak. Saya selalu memikirkan yang mungkin tuan rumah kekurangan kad dan terpaksa photostat kad tersebut..lagipun kita bukannya simpan kad jemputan yang orang bagi. Lepas dah selesai, kad entah dah hilang kemana.Jadi tak kisah sangatlah isu kad..or lebih tepat lagi kami redha menerima kad jemputan walaupun ia hanya di fotostat :). Tapi ia sememangnya ada berlaku pada masyarakat kita. Saya tidak nafikan.

Jika dari sudut makan, mengikut penilaian saya kalau kat rumah saya tak terjadi ada perbezaan menu sebab orang semua dapat lauk dan nasi yang sama. Jika membezakan pun mungkin panas dengan sejuk sebab kalau dah petang of cozlah lauk tu dah sejuk. Yang lebih sikit mungkin bahagian makanan pengantin kot, ada udang bercucuk, hati ayam yang lebih dan adalah kek untuk dipotong. Yang lain2 sama tapi rasa tetamu lagi extra sebab siap ada kuih kapit tapi dkt tmpt pengantin xde :). part yang saya rasa ada kasta dalam majlis perkahwinan ahli keluarga saya, adalah pemberian goodies. sebabnya kami pecahkan kepada 3 kategori iaitu goodies untuk tetamu, goodies untuk kawan, goodies untuk orang rewang/saudara mara. Mengikut teori keluarga saya dan mungkin teori nie sama dengan teori u all semua. Biasanya goodies untuk kawan2 dgn sedara mara yang rapat levelnya hampir sama dengan alasan mereka ada bawak hadiah/sumbangan lebih sikit/ tenaga yang diberikan juga lebih. Untuk tetamu yang datang mereka hanya datang makan. Nampaknya saya kena ubah teori pemikiran saya dan orang2 disekeliling saya tentangnya.Sebenarnya saya tau setiap tetamu yang datang membawa rahmat kepada tuan rumah tapi ideologi pemikiran tidak menyumbang kesamarataan (wow..is that my word :)) Yes exactly. ok.

Starting from today and onwards saya akan memberikan goodies yang sama saja kepada semua tetamu yang hadir. Actually saya dah mention benda2 nie bila selesai saja majlis perkahwinan adik saya. sebab memeningkan kepala emak saya yang bukanlah sihat sangat dan muda sangat nak recognise orang nie dibawah kategori mana? terutama sekali bila part tetamu dan kawan2 yang harus diberikan berlainan sedangkan bukan semua kawan2 kita mak kita kenal. Mungkin orang tu sudah berusia tapi dia tu kawan kita bukan tetamu biasa. Saya rasa perbezaan service seperti yang dimaksudkan Ust Azhar Idrus ini mungkin berlaku bila kita nie anak Sultan/Tan Sri/Dato'/ atau anak orang yang sukakan perbezaanlah kot. Sebab kalau kita tgk majlis perkahwinan dekat hotel, tetamu VIP makan dkt meja, x pyh bangun tapi kalau tamu x vip ambik makanan guna buffet. Gitulah gamaknya. Sebenarnya situasi begini tidak hanya berlaku dimajlis tapi juga berlaku kalau ada program2 bersama masyarakt atau sebagainya. Tidak percaya kalau x percayalah cubalah tgk sendiri nanti..

** ini adalah pandangan peribadi saya dan tidak melibatkan orang lain.Harap maklum

Oklah kena back to work.. dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa. kalau baju, kasut, beg, rumah, kuih kita ingat nak beli jangan buat2 lupa pulak pada zakat fitrah yang wajib. Untuk maklumat, zakat fitrah di Johor naik RM0.50. Jangan ada yang mengeluh pulak...saya anti betul orang mengeluh zakat fitrah dah naik..kalau beli beg, kasut, baju beribu riban (istilah nie saya ambik dari someone yg sy x ingat) boleh pulak...(tulis dalam nada geram :P) wassalam

No comments: