Wednesday, September 9, 2009

Ramadhan yang hampir menuju penghujung..




Assalamualaikum & Salam Ramadhan...

Masih dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak walaupun hari ini sudah menjengah 19 Ramadhan...bersamaan 09/09/09.. sesetengah orang mungkin tarikh itu unik untuk dijelmakan dengan sesuatu peristiwa yang mudah diingat. Ada peristiwa yang menarik berlaku hari ini?Ermm pada saya hari ini harus dijelmakan dengan aktiviti yang lebih positif berbanding semalam :)

sekarang nie orang mesti sibuk tanya..dah start buat kuih raya? langsir dah siap jahit? baju beli kat mana? kalau paling tidak pun orang akan tanya buka puasa apa hari ini?...betul x? saya jarang sekali dengar org tanya pada saya..malam tadi tarawikh berapa rakaat? sembahyang kat masjid atau surau mana? dah berapa juzuk baca al-quran?

rasanya kat radio dah start pasang lagu raya..sebab kat TV memang dah sedia maklum dgn siaran iklan raya..orang lebih sibukkan syawal dari ramadhan.


setakat 19 ramadhan ini, saya x dapat pun menunaikan 19 kali tarawikh pun..:(
Balik kerja je selalu penat and then lepas je berbuka dan solat maghrib angin mengantuk saya selalu je datang.. x taulah kenapa..nasib baik dapat solat Isyak...

Baca al-quran pun asyik tertangguh je..sedangkan tau fadhilat baca al-quran pada bulan ini besar ganjarannya....nak jadi apalah saya nie..itu yang sampai je ofis terus buka bacaan al-quran kat notebook..mendengar bacaan orang lain..sambil memulakan kerja..

sebenarnya 3 bulan terakhir yang telah saya jalani ini banyak mengajar saya erti sifat sabar.
kena faham hati orang
kena kawal emosi orang
cuba menjadi tenang dalam keserabutan yang mendatang
sentiasa berperasangka baik
mendengar rintihan dan luahan adik2 yang kesian juga bila difikirkan
sentiasa kena senyum ... ah kadang2 terlepas juga marah (mangsa pertama my partner yg menyebabkan saya marah kali pertama di Global)...i'm sorry tapi u memang wajib kena marah!

ok for now..orang kata blog nie public so we can write anything...tapi betul ke? bahaya juga kalau say something yang tak perlu dihebohkan, betul x? for example something yg personal/sensitive/....

so moral of the story... berfikir sebelum menulis....million thanks pada yang membaca and sorry jika ada kata yang mengguris hati.

wassalam

No comments: