Friday, August 20, 2010

10 Ramadhan telah pun tiba...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

sedar tidak sedar hari ini kita sudah pun menjalani 10 hari ibadah Ramadan yang mulia..ketika saya kecil dahulu mak selalu cakap bulan puasa semua syaitan diikat, jadi takde hantu dibulan puasa..Jadi diwaktu itu pada pemikiran saya tentu tiada orang jahat sebab tiada syaitan kacau manusia untuk berbuat jahat.

Tapi sedihnya saya dibulan ramadhan kali ini, terlalu banyak dosa yang berlaku disekeliling saya..kejadian menikam isteri, simbah asid, tendang perut wanita hamil, kes cerai berai, tangkapan orang islam yang tidak berpuasa dan paling menyayat hati kes buang bayi dikalangan remaja..Agaknya mana perginya otak manusia nie! dah gila agaknya.

setiap hari kita membaca kisah2 begini didada akhbar dan boleh dikatakan yang terlibat dengan kes2 begini 99.9% sebangsa dan seagama dengan saya.Akibat dari pengaruh dadah, kurang didikan agama dan pengawasan ibu bapa serta faktor teknologi adalah antara kes2 sebegini seolah-olah sudah menjadi perkara biasa.

Betul juga kata2 kakak saya yang selalu berpesan "kita..biar muka tak berapa cantik, tapi tau jaga akhlak, jangan muka saja cantik tapi otak kosong"

Ya Allah semoga umat islam terus bersatu..Jauhkanlah kami dari segala bala baik yang yang nyata atau tidak nyata dan jauhkanlah kami dari azab api neraka, Kau kurniakanlah kami limpah dan RahmatMu Ya Allah..

No comments: